Tänä iltana maksimipisteet ärtyneisyydessäni kävi korkeintaan ysissä hetken verran, jos ajattelee asteikkoa 1-10. Tämä on suuri voitto ja koostuu lukuisista osatekijöistä. 

  • Olin tänään käynyt pitkästä aikaa töissä.
  • Olin saanut hyvän aamulenkin töihin kävellen, jopa juosten! (Se on ollut mahdollista vasta kaksi viikkoa, sitä ennen en ole vuoteen pystynyt juoksemaan lonkkakivun takia. Keliakian toteaminen ja gluteeniton ruokavalio tepsivät tähän siis jo muutamassa viikossa, jes. )
  • Olen saanut runsaan lounaan ja päivällisen. (Edelleen: keliakian takia olen ollut viime päivät kovassa nälässä kun en aina saa aikaiseksi riittävästi itselle sopivaa ruokaa.)
  • Luin päivällä hyvän artikkelin tunteiden kehollisuudesta. Se muistutti jo pitkään harjoittelemistani asioista, kuinka tärkeää on hengittää, rentouttaa kehonsa, tunnistaa levoton olonsa. Ja hyväksyä itsensä kuitenkin lämpimästi. 
  • Pieni kulta alkoi lähteä pois kun minun ääneni alkoi iltapalapöydässä kohota. Häntä pelotti. (Aamulla hän tunnusti, että minun vihaisen huudon kuuleminen pelottaa häntä niin paljon, että hän haluaisi muuttaa viimevuotiseen tukiperheeseen, missä sai silloin kevään ajan olla. )
  • Olimme käyneet illalla ulkona lasten kanssa. Tämä on minulle suureksi avuksi loppuiltaa varten. (Mutta edelleenkin: kun olin hoitamattoman keliakian ja sen myötä vajonneen rautatason takia voimaton, en jaksanut tehdä päivällisen jälkeen koskaan yhtään mitään. )
  • Olin saanut olla rauhassa ison osan päivästä, keho ei joutunutkaan ylikierroksille iltapäivän kriittisillä tunneilla. (Koska mieheni auttoi poikkeuksellisesti iltapäivällä lasten hakemisissa. )
  • En joutunut paniikkiin kun lapsen mahaan sattui. (Tämä on suurin elämässäni tapahtunut ihme. Olen pelännyt mahatauteja yli kaiken, kunnes eilen illalla totesin, että kauhuni on hellittänyt. Annoin sen pelon Jumalan käsiin ensimmäisen kerran joskus 20-vuotiaana, ja nyt kuukausi sitten uudelleen. Prosessi on edennyt hyvissä käsissä.)
  • Minulla oli rohkeutta olla jämäkkä ja ohjata lapsia pois levottomuudesta päättäväisesti. (Tähän on auttanut ystävien rohkaisevat kommentit siitä, että ei kaikkea ole pakko sietää.)
  • Lapset olivat jo hiukan tottuneet siihen, että iltaisin on mahdollista riehaantumisen sijaan rauhoittua. (Tätä on harjoiteltu myös pitkään. Esimerkiksi se lokakuinen kuntoutusjakso auttoi ison harppauksen eteenpäin.)
  • En ollut pahassa kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintatilassa. (Koska otin eilen toisen kerran luvattoman extrapillerin Thyroxinia itkettyäni monta viikkoa. Vajaatoiminta nyt vain tekee mielialan niin lannistuneeksi. )
  • Tämäniltainen meno peruuntuikin joten olimme ajoissa iltapalapöydässä. (Kehoni siirtyy liikakierroksille aina kahdeksan jälkeen.)
  • Lasten alkaessa riehaantua pöydässä aloin lukea ääneen Raamattua saadakseni heidät jotenkin rauhoittumaan ylivilkkaasta pölpötyksestä. (Raamatun sana on päässyt muuttamaan ja rauhoittamaan minua, kun olen tänä vuonna alkanut kuunnella Jukka Norvannon raamattuopetuksia iltaisin. )
  • Tunnustin Jumalalle väärän tekoni tänä aamuna luettuani pätkän Raamattua. (Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, saa armon. )
  • Eilen yhden ystävän kanssa rukoiltiin, ihan tavattiin sitä varten. Rukoilin ainakin nöyryyttä mieheni kanssa olemiseen, ja sen jälkeen kotona olikin todella uudenlainen hyvä hetki. Osasin suoraan sanottuna olla ihan vaan hiljaa. Se antaa voimaa uskoa uusiin käyttäytymismahdollisuuksiini muutenkin. 

Joten kiitos elämälle tästä.