Tai siis oltiin me viikonloput kotona toki kuntoutusjaksonkin aikana. 

Mutta nyt, ensimmäinen ilta kotona.
20:42.
Lapset kattoo kuuta kiikarilla pimeessä olkkarissa. Pitäis laittaa ne nukkumaan mutta ei se nyt oo niin justiinsa. Minä istuskelen. Luin Raamattua, makustelin Paavalin toista korinttolaiskirjettä. "Olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa, neuvottomia mutta emme toivottomia." Hartiat ovat vapaat. En kiristä yläkroppaani tai hengitystäni. Näin hyvin en ole ollut olemassa ilta-aikaan monestikaan. Tämä on viesti hyvin suuresta muutoksesta. 

Ennen jakson alkua olin iltaisin aivan hermoheikko kun lapset alkoi riehua tähän aikaan. En kestänyt sitä yhtään, en mitenkään päin. 

Mutta nyt kun ne on saanu viettää seitsemän viikkoa niin että minä en pimahda iltaisin tähän aikaan, niin sen alitajuinen hakeminenkin on näemmä hellittänyt. Ne touhuaa ihan rauhallisesti. Minullakin on nyt tilaa olla olemassa omassa kodissani. En hätäänny ja koe tuhoutuvani melun alle.  

Minä saan olla olemassa. 

Tämä löytö on monenkymmenen oivalluksen ja sydämen muuttumisaskeleen kruunu. Ja se tuntuu kropassa asti. Mä saan olla olemassa, tässä näin. 

Eilen tähän aikaan illasta kun lapset riehui huoneessaan siellä kuntoutuspaikassa, istuin iltateepöydässä ja totesin tyynesti: "Ei yhtään huvittais mennä tuonne". Ja niin sinne meni meidän ohjaaja ja hoiti tilanteen nopsaan oikein rauhalliseksi. Ja minä katselin itseäni: olen uudenlainen. Arvostan omaa olemassaolemistani, saan kokea että ei huvittaisi mennä riehumisen sekaan. Aiemmin riehuminen on ajanut minut suoraan tiettyyn putkeen, missä on kamalaa olla mutta en muutakaan osaa. Nyt uskalsin katsoa tunteitani ja olojani ja sanoa tyynesti että eipä huvita. 

Olen siis erillinen olento tästä muusta mylläkästä. Jos lapset riehuu, minä voin silti olla olemassa, omanlaisenani. Vaikka istua rauhassa. Ympäristön häly ei suoraan tee minua rauhattomaksi. Olen erillinen, oma itseni, irti lapsistani. Tämmöinen muutos on vaatinut monta vuotta työstöä, ja tässäpä ollaan, hip hei !!